Jaarvergadering juni 2023

Eén keer per jaar houden we een jaarvergadering zodat u als parochiaan hoort en ziet op het scherm wat er zoal is gebeurd en wat er nog komt het komende jaar. Ook geeft Adriaan toelichting over de financiën van de parochie.

Dit jaar zou er een toelichting gegeven worden over de toekomst en de visie van het kerkbestuur, het voortbestaan van de kerken in de regio. Er wordt zo nu en dan het één en ander geschreven in de krant over al die kerken die dicht moeten/gaan, dus ik dacht het zal wel iets drukker worden dan andere jaren. Maar helaas slechts 28 parochianen toonde belangstelling.

Peter Bakker (vicevoorzitter van het regionale kerkbestuur) schetste met een mooi verzorgde presentatie de huidige situatie binnen regio “De Waterkant”. Daaruit bleek duidelijk dat de trend weinig rooskleurig is: sterke vergrijzing; een terugloop van het aantal kerkgangers, weinig jonge mensen die zich aanmelden. Bovendien sluiten het aantal en de grootte van de kerkgebouwen niet meer aan bij de vitaliteit van de geloofsgemeenschappen.

Pastor Alvaro en pastor Bert die niet in iedere parochie kunnen zijn, ook al zouden ze het wel willen. Wij hebben gelukkig het Pastoraatteam, wat veel opvangt in onze parochie.

Nu moet ik zeggen dat wat er in de krant wordt geschreven wel erg zwart is, want wie zegt ons hoe het is over 10 jaar!! Niemand heeft een glazen bol waarin de toekomst is beschreven. Maar als je geen visie op papier hebt en niet nadenkt over hoe verder dan komt zomaar de dag dat je dan ineens harde maatregelen moet nemen. Toch ben en blijf ik positief, kijk naar wat we nu hebben, nog steeds een goede parochieraad, vrijwilligers die zich inzetten voor de kerk en alles eromheen, goede leken - voorgangers, een toekomstig lid voor het Pastoraatteam. Een mooi kerkgebouw, iedere week koffie na de viering waar veel gebruik van wordt gemaakt, de begraafplaats goed onderhouden echt een rustplaats voor onze dierbaren.

Hopelijk straks een goed bezochte parochiedag op zondag 22 oktober met een drankje en een hapje, gezellig samen zijn na de viering van 10 uur.

Natuurlijk zien wij ook bij ons in de parochie een terugloop van kerkgangers, bijna geen doopjes meer, een klein groepje eerste communicantjes, twee koren die gestopt zijn door te hoge leeftijd of omdat de rek eruit is na zoveel jaren.

Dus ja, wat zal de toekomst brengen …?

Laten we met elkaar de parochie en de gemeenschap dragen en hoe het over 5 of 10 jaar zal zijn, wie weet!!!

Leef in het nu dan komen we elkaar zeker een keer tegen in de kerk of daarbuiten.

Els van der Hulst